vrijdag 23 augustus 2013

Vijgen

Even een stukje over vijgen, ik verheug me ieder jaar weer op deze heerlijke vruchten, die alleen in het seizoen lekker zijn.
Half augustus is natuurlijk nog wat vroeg voor de vijgen, maar ik kon ze niet weerstaan. Vond ze notabene bij de Lidl, in groente en fruit vaak zijn ze vaak verbluffend goed en betaalbaar. Zo vind je er in de winter ook bloedsinaasappelen, bij onze nationale grootgrutter hebben ze daar meestal nog niet eens van gehoord...
Stilleven van vijgen door Bartolomeo Bimbi uit 1696.
Vijgen zijn, voor zover bekend, de eerste gecultiveerde vruchten. In 2006 vond men in een nederzetting langs de Jordaan(13 km ten noorden van Jericho) de versteende resten van negen kleine vijgen,  ongeveer 18mm groot.
De vijgen waren van een soort die geen zaden produceren en alleen d.m.v. stekken gereproduceerd kunnen worden...
De onderzoekers vermoeden dat de vijgen zo'n 11.400 jaar oud zijn, lange tijd dacht men dat graan het oudste door mensen gecultiveerde gewas was.
Lodewijk de 14e was ook dol op vijgen, in zijn achtertuintje bij het kasteel van Versailles stonden wel 750 verschillende soorten.
Er bestaan dus talloze variëteiten, Turkije geldt als grootse producent, gevolgd door Egypte en Marokko.
 Het receptje is doodsimpel:
Snijdt de vijgen doormidden, en besprenkel ze met wat bittere chocoladesaus.
Chocoladesaus maak je au bain marie met een beetje room, neem vooral goede bittere chocolade!
Garneer vervolgens met wat gecofijte sinaasappelschil.
Geconfijte sinaasappelschil is heel eenvoudig zelf te maken.
Neem enkele grote bio sinaasappelen, snij een plakje van de boven en onderkant af.
Ga nu met een scherp mes de schil van boven naar onder in reepjes snijden, zorg ervoor dat er niet teveel wit aan de reepjes blijft zitten.
Leg de reepjes op elkaar en snijdt ze verder en julienne.
Doe de schil in een pannetje met koud water en breng aan de kook.
Giet de schillen af als ze koken en laat ze even afkoelen, doe ze nu op nieuw in koud water en breng nogmaals aan de kook, herhaal deze procedure drie keer.
We doen dit om de bittere smaak wat terug te dringen.

Doe de schil na de laatste keer opnieuw in een pannetje met koud water en zorg ervoor dat de schillen net onder staan. Voeg nu een gelijke hoeveelheid kristalsuiker toe en breng aan de kook.
Laat het geheel, afhankelijk van de hoeveelheid,  gedurende een uur,  of nog wat langer, zachtjes pruttelen totdat de schillen glazig worden.
Schep ze uit de pan en laat ze even een beetje afkoelen,  en droog ze vervolgens op een stukje bakpapier.
Vijgen, chocoladesaus en sinaasappelschil.

4 opmerkingen:

  1. Ook ik verheug me ieder jaar op vijgen. Vooral als ik ze kan nuttigen in een land waar ze volop groeien. Heerlijk!
    Maar het recept dat je hier deelt lijkt me ook goddelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Manon,
      Bedankt voor je aardige reactie..., moet bij jou ook weer eens kijken!
      grtz eric

      Verwijderen
  2. Vijgen zijn voor mij, net als avocado's, vruchten die zo uit het paradijs komen vallen. D.w.z. áls ze goed rijp zijn. Dan eet ik ze het liefst puur. Hoewel ik vermoed dat vijgen met chocola ook een interessante combi is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar het blijven natuurlijk probleemvruchten hier... avocado's zijn in de winkel bijna nooit rijp, of al aan het rotten van binnen, bij vijgen moet je ook gewoon geluk hebben... toch een luxe dat we deze vruchten hier kunnen kopen.. dus ik klaag niet.. haha

    BeantwoordenVerwijderen